Gebeliğin Başlangıcı

1-2haftaGebelik ortalama 40 hafta, yani 9 AY 10 GÜN devam eden bir süreçtir. Tıbbi olarak gebelik başlangıcınızı hamile kaldığınız adet döngünüzde, , adetin ilk günü belirler (adet döngüsü üreme çağında olan bir kadının bir adet kanamasının ilk gününden diğer adet kanamasının ilk gününe kadar olan süreci tanımlar). Bu nedenle gebeliğinizin ilk iki haftası aslında henüz hamile olmadığınız bir dönemdir.
Hamile kaldığınız tarihi net olarak hatırlayamayabilirsiniz, ancak Son Adet Tarihinizin ilk gününü daha kolay hatırlarsınız. Bu nedenle biz doktorlar sizin gebeliğinizi takip ederken hesaplarımızı sizin son adet tarihinizin ilk gününe göre yaparız.

Tıbbi gebelik haftası son adet tarihinizin ilk gününe göre hesaplanır. Gebelikte yapılacak testler, sizde ve bebekte ortaya çıkan değişikliklerin yorumlanması ve muhtemel doğum tarihiniz her zaman son adet tarihinize göre hesaplanır.

Tıbbi gebelik haftası hesabı yumurtlamanın adet döngüsünün 14. gününde olduğunu var sayar. Bazı kadınlarda yumurtlama birkaç gün daha erken (erken yumurtlama) veya daha geç (geç yumurtlama) olabilir. Bu tür durumlarda daha ileri gebelik haftalarında suni bir son adet tarihi oluşturularak takibin bu tarihe göre yapılması gerekebilir.

Sizin hamile kaldığınız tarihe göre yaptığınız hafta hesabı doktorunuzun belirttiği gebelik haftasından iki hafta geridedir. Siz doktorunuza örnek olarak “ben tam olarak ne zaman hamile kaldığımı biliyorum ve buna göre 2 haftalık hamileyim” şeklinde yorum yapabilirsiniz ancak siz aslında tıbben 4 haftalık hamilesiniz.

Son adet tarihi hesabına göre gebelik ortalama 40 hafta sürer. Bu sürenin ay karşılığı 9 Ay 10 gündür.

Ultrasonografi cihazları doktorun yaptığı ölçümleri gebelik haftasına çevirirken yine tıbbi gebelik haftasını kullanırlar.

Bir yandan folikül büyümeye ve olgunlaşmaya devam ederken salgıladığı östrojen hormonu daha da artar. Böylece rahim içi adeta embriyonun rahatça istirahat edebileceği bir yatak gibi kalınlaşmaya devam eder. Damarlanma artar. Beyinden salgılanan FSH hormonu ile yumurta olgunlaşır. İkinci haftanın sonunda yani ortalama 14. gün gelişen yumurta keseciği çatlayarak içindeki yumurta hücresi atılır ve ardından tüp tarafından yakalanarak tüpün içine alınır.

Yumurtanın döllenmek için sadece 12-24 saati vardır. Yumurta sadece bir spermi içeri alır. Eşinizin X kromozomu taşıyan spermi yumurta hücrenizi döllerse çocuğunuz kız, Y kromozomlu sperm döllerse erkek olacaktır. Yani genetik cinsiyet döllenme sırasında belirlenir, belirleyende sperm hücresinin kromozom yapısıdır.

İçeri giren sperm ile yumurtanın genetik materyalleri birleştikten sonra hücre çoğalmaya başlar ve pronukleus adı verilen yapılar ortaya çıkar. Pronukleuslardan biri annenin, diğeri de babanın kromozom materyalini taşıyan yapılardır. İşte gerçekte gebelik bu aşamada başlar ama sayım 2 hafta öncesinden başlamıştır. Ancak bu dönemde anne adayı henüz bir değişiklik hissetmediğinden gebeliğinin farkında değildir.