14. Gebelik Haftası

14hafta

Sizde olan değişimler

Rahiminiz artık dışarıdan hissedilebilir derecede büyümüş, leğen kemiğinin üstüne çıkmıştır. Gebeliğin dışarıdan belirgin bir şekilde görülebilmesi 14-20 haftalar arasında olur. İlk gebelikler bir sonrakilere göre daha geç belirginleşir. Çünkü ilk gebelikte gevşeyen karın kasları bir sonraki gebeliğin daha hızlı belirginleşmesine neden olur. Rahmin hızla büyümesi nedeni ile karın kaslarında gevşeme, ciltte (kalça, karın, bacak ve göğüslerde) çatlaklar (stria gravidarum) görülebilir.

Bulantılarınızın ve yorgunluk hissinizin kaybolacağı, kendinizi daha rahat hissedeceksiniz.

Bu gebelik haftasından itibaren göğüs ve karındaki toplardamarlar daha da genişler. Meme uçları büyür ve rengi koyulaşmaya başlar. Meme dokusu emzirme için yapmaya başladığı hazırlıkları hızlandırmaktadır.

Çatlaklar

Gebelikte ortaya çıkan cilt çatlaklarının temelinde cilt altındaki bağ dokusunun içerik ve düzenlenmesindeki kişisel farklılıklar yatar. Çünkü her gebede çatlak olmamaktadır. Çatlaklar sıklıkla kalıtsal özelliklere bağlı olarak anne adaylarının %50′sinde oluşurlar. Estetik görüntü bozukluğu yaratacak çatlaklar oldukça enderdir. Cilt çatlaklarının önlenmesi için maalesef hiçbir krem etkili değildir. Sadece nemlendirici özelliklerinden yararlanılabilir. Vazelin, badem yağı, bebe yağı gibi kremler de kullanılabilir. Unutmayınız ki cildinizin çatlaması daha çok doğuştan var olan bir takım nedenlere bağlıdır ve bunlar sonradan düzeltilemez.

Kabızlığı önlemek için…

Bu gebelik haftasından itibaren progesteron hormonunun etkisiyle tüm düz kaslarda oluşan genel gevşeme bağırsak hareketlerinin de azalmasına neden olacağından kabızlık şikayeti ortaya çıkabilir. Büyüyen uterusun kalın bağırsak üzerindeki baskısı da bu şikayeti artırabilir.

Kabızlığı önlemek için daha çok sebze (çiğ olması önerilir) ve meyve yemelisiniz. Bol sıvı almak da faydalı olabilir.

Bebeğinizde olan değişimler

Baş-popo uzunluğu 8-10 cm, ağırlığı yaklaşık 45 gr’dır. Kulaklar başın arkasından daha öne ve yanlara doğru gelir. Ense daha da uzar ve çene belirginleşir. Artık bebeğin bir parmak izi vardır. Dışarıdan yapılan uyarılarla (rahime ultrason probu ile basınç yapıldığında) kıvrılıp doğrularak yer değiştirir. Kendi kendine amniotik sıvı içerisinde dolanır ve ortalama her üç saatte bir yer değiştirir. Nadiren bu dönemdeki bebeğin hareketleri anne tarafında göbek etrafında çarpıntı gibi hissedilebilir. Ancak bu hareketler en iyi 18-22 haftalarda hissedilir.

Saçlar oluşmaya başlamıştır. Bu dönemde renksiz olan tüylere lanuga denir. Bu tüyler doğumdan hemen önce dökülünceye kadar vücudun hemen hemen tamamını kaplar. Bebeğin cinsel organları tamamiyle gelişmiştir. Ancak ultrasonografi ile görülebilmesi henüz bu dönemde kolay değildir. Tiroid bezi gelişmiş ve tiroid hormonları oluşmaya başlamıştır.